Jesteś w > Podróż w czasie > Dworzec kolejowy
Dworzec kolejowyRodzaj: Zdjęcie, Autor: Jack, Dodano: 2009-09-22 13:01:17 Rok zrobienia zdjęcia: ok.1860 Kategoria: Komunikacja, Architektura, Fabryki i Firmy, "Pierwszy dworzec kolei żelaznej w Bielsku, klasycystyczny, z 1855r." To podpis pod kolejną ryciną zamieszczoną w "Kalendarzu Beskidzkim-1966 r." W tym miejscu należy się sprostowanie, jeśli wierzyć "Bielsko-Biała w starej fotografii" Jerzego Polaka i Mieczysława Tomiczka - a tym panom wierzę. Otóż podają, że budynek "starego dworca" (ten na rycinie) wzniesiono ok. 1860 r. wraz z halą dla pociągów osobowych (pośrodku), którą zlikwidowano po 1890 r. , tj. po otwarciu "nowego dworca". Budowa "nowego dworca" , wraz ze zmianą całej stacji, była spowodowana uruchomieniem 1 czerwca 1888 r. tzw. Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich (Frydek -Bielsko - Kalwaria Zebrzydowska) i powstaniem bielskiego węzła kolejowego. Wcześniej, tj. od 17 grudnia 1855 r. Bielsko otrzymało połączenie z Koleją Północną Cesarza Ferdynanda Wiedeń - Lwów poprzez 10-kilometrową linię z Dziedzic. Linię tą następnie przedłużono do Żywca i uruchomiono 18 sierpnia 1878 r. Takie były początki kolejnictwa w Bielsku i Białej. Jeszcze jeden szczegół: proszę zwrócić uwagę na świeżo posadzony pas zieleni odzielający uciążliwy - parowy ruch pociągów od ruchu pieszego i kołowego wzdłuż ulicy prowadzącej do centrum miasta (aktualnie ul.3-Maja). Bielitz 1855 Der erste Bahnhof in Bielitz im klassistischen Stil. So lautet die Bezeichnung der Zeichnung im Kalendarz Beskidzki. 1966. Jerzy Polak & Mieczysla Tomiczek schreiben im Buch "Bielsko-Biala w starej fotografii", daß dieser "alte Bahnhof" um 1860 mit der Halle für Personenzüge erbaut wurde. Die Halle wurde nach 1890 bei Eröffnung des "neuen Bahnhof" abgerissen. Der neue Bahnof wurde nötig wegen der Eröffnung der "Schlesischen und Galizischen Städtebahnlinie" (Friedek-Bielitz-Kalwaria Zebrzydowsja) am 1.6.1888. Damals entstand der Bielitzer Eisenbahnknotenpunkt. Am 17.12. 1855 wurde Bielitz schon mit der Kaiser Friedrich Nordbahn Wien - Lemberg durch die 10 km lange Strecke nach Dziedzic verbunden. Die Strecke wurde später bis Saybusch am 18.8.1878 verlängert. Das war der Anfang der Eisenbahngeschichte von Bielitz. Zu beachten ist auch der neu angesetzte Grünstreifen, der den schweren Eisenbahnverkehr und die Fußgänger und den Radverkehr entlang der Kaiser Franz Josef-Straße (3go Maja) trennte. Übers: AK Komentarze Ul. 3 Maja? Data: 2010-03-05 Autor: nie zarejestrowany ~KK O ile się nie mylę, na stary dworzec (obecnie budynek socjalny itd.) prowadziła ul. Kolejowa czyli obecna Barlickiego, następnie Wałową z wiaduktem nad torami i zaraz na prawo; ul. Franciszka Józefa zbudowano później, w 1890 roku dla potrzeb nowego, dotąd istniejącego dworca kolejowego: K.K. PRIVILEGIRTE KAIS. FERD. NORDBAHN czyli Uprzywilejowana Cesarsko-Królewska Kolej Północna Cesarza Ferdynanda.
. Dodaj swój komentarz : |
Kategorie Bielsko-Biała ArchitekturaBielski SyjonFabryki i FirmyGóry w mieścieHoteleInneKlimczokKomunikacjaKoszaryKościołyLitografieLotnictwoMilitariaMostyNad wodąOsiedlaPanorama miastaPlacePoczta GłównaPomniki i rzeźbyPortrety mieszkańcówRatuszRynekSportStefanka - Kozia GóraSynagogiSzkołySzyndzielniaTeatr MiejskiUlicówkaWolny czasWspomnienie PRL-uWysadzony tunelWysoki TrotuarWzgórzeZamek SułkowskichZdarzeniaZ archiwum XBielsko-Biała dzielnica: AleksandrowiceCygański Las i okoliceHałcnówKamienicaKomorowiceLeszczynyLipnikMikuszowice Kr.Stare BielskoStraconkaWapienicaAndrychówBystraCieszynCzaniecCzechowice - DziedziceGrodziecIłownicaInna miejscowośćIstebnaJasienicaJaworzeKętyKobierniceKozyLigotaŁodygowiceMazańcowiceMiędzybrodzieMiędzyrzeczeOświęcimPisarzowicePorąbkaRudzicaSchroniska GórskieSkoczówSzczyrkUjsołyUstrońWilamowiceWilkowice KościółMagurkaUzdrowiskoWisłaZawojaZwardońŻywiecPowiadom mnie o nowościach: Statystyka
|