Jesteś w > Podróż w czasie > Tramwaj w Cygańskim Lesie
Tramwaj w Cygańskim LesieRodzaj: Zdjęcie, Autor: beskidia, Dodano: 2010-01-05 12:52:22 Rok zrobienia zdjęcia: 1920-1929 Kategoria: Komunikacja, Cygański Las i okolice, Zigeunerwald 1920-1929 Strtaßenbahn mit offenem Anhäger in Zigeunerwald.. AK Komentarze Tramwaj w Bielsku i Białej. Data: 2010-03-02 Autor: nie zarejestrowany ~Jack Widoczna na zdjęciu platforma tramwajowa może pochodzić z rozebranego wozu motorowego, tzw.drezdeńskiego typu "Kummer". W latach 20-tych XXw. część pierwszych wozów motorowych została rozebrana i przebudowana na bądż to wozy doczepne, bądż to wozy towarowe "węglarki" do porzewozu węgla na potrzeby fabryk. Swoje bocznice towarowe-tramwajowe, miały:fabryka włókiennicza Kirschke & Wolf (okolice "Apeny"), fabryka Geyera (aktualnie 1-Maja), fabryka Gustawa Molendy i Tischa w Kamienicy, Elektrownia Miejska (ul.Blichowa). Wcześniej, aby umożliwić funkcjonowanie tego zamierzenia, w 1918 r.przebudowano jednotorową bocznicę kolejową dla potrzeb Bielsko-Bialskiej Spółki Elektrycznej i Kolejowej (BBSEK), rozbudowywując óżniej na dwutorową. Powstała ona przy dworcu kolejowym, a zastosowane specjalne wąskotorowe podwozia umożliwiały przestawianie pudeł węglarek kolejowych za pomocą dżwigu. Może na zdjęciu widać jedno z tych podwozi. Bocznicę do elekktrowni zlikwidowano w poł lat 60-tych XXw. Przewozy towarowe węgla do elektrowni ustały w 1930r.po jej unieruchomieniu. Ruch towarowy obsługiwało 7 wozów - 1 motorowy i 6 przyczep. Np w 1927r. przewieziono na linii tramwajowej 8.323 ton towarów, głównie węgla. Nazwa "Bielsko-Bialska SEiK" była nazwą "rozwojową" gdyż w 1925r. planowano poprowadzić linie tramwajowe od Placu Chrobrego (wówczas Gancarskiego) do Białej przez Plac Smolki, Kolejową (Barlickiego), Jagiellońską przez most na Białce ul. Główną. Za mostem miała być mijanka.Krótsza wersja kończyła się przy ul. Żywieckiej, dłuższa przewidywała przebieg ul. Zywiecką i ul. Lipnicką do restauracji Piescha w Dolnym Lipniku zakończona remizą.Planowano przedłużenie jej do Bystrej.W 1949 r. w ramach Planu 6-letniego planowano budowę linii:-Dworzec Kolejowy-Aleksandrowice, Kamienica-Szczyrk 16,2 km, pętla Aleksandrowice-ul.Michałowicza-ul.Żywiecka-Straconka 6,5 km, Kamienica-stacja kolejki linowej pod Szyndzielnią 3,6 km. Co zrobiono i jak się skończył Bielsko-Bialski Tramwaj każdy wie. Na podstawie książki Jerzego Polaka - "Historia Bielskiego Tramwaju 1895-1945".Dodaj swój komentarz : |
Kategorie Bielsko-Biała ArchitekturaBielski SyjonFabryki i FirmyGóry w mieścieHoteleInneKlimczokKomunikacjaKoszaryKościołyLitografieLotnictwoMilitariaMostyNad wodąOsiedlaPanorama miastaPlacePoczta GłównaPomniki i rzeźbyPortrety mieszkańcówRatuszRynekSportStefanka - Kozia GóraSynagogiSzkołySzyndzielniaTeatr MiejskiUlicówkaWolny czasWspomnienie PRL-uWysadzony tunelWysoki TrotuarWzgórzeZamek SułkowskichZdarzeniaZ archiwum XBielsko-Biała dzielnica: AleksandrowiceCygański Las i okoliceHałcnówKamienicaKomorowiceLeszczynyLipnikMikuszowice Kr.Stare BielskoStraconkaWapienicaAndrychówBystraCieszynCzaniecCzechowice - DziedziceGrodziecIłownicaInna miejscowośćIstebnaJasienicaJaworzeKętyKobierniceKozyLigotaŁodygowiceMazańcowiceMiędzybrodzieMiędzyrzeczeOświęcimPisarzowicePorąbkaRudzicaSchroniska GórskieSkoczówSzczyrkUjsołyUstrońWilamowiceWilkowice KościółMagurkaUzdrowiskoWisłaZawojaZwardońŻywiecPowiadom mnie o nowościach: Statystyka
|