Słowo (np. pizza):
Miasto:

Jesteś w > Podróż w czasie > Linia tramwajowa Nr 1 lub Nr 2; status quo ante i post ante

Linia tramwajowa Nr 1 lub Nr 2; status quo ante i post ante

Rodzaj: Zdjęcie, Autor: KLK, Dodano: 2015-06-10 17:42:52
Rok zrobienia zdjęcia: 1966
Kategoria: Komunikacja, Wspomnienie PRL-u,
Skoro tak mało tych moich zdjęć z bielską chlubą: tramwajami elektrycznymi na „Beskidii”, pozwalam sobie zaprezentować ostatnie już jakie zrobiłem, sprzed likwidacji w 1970 roku linii Nr 2: Dworzec PKP – „Hulanka” i w 1971 roku linii Nr 1: Dworzec PKP – Cygański Las (pardon: „Park Ludowy”!), przedstawiające wysiadających Alicję i gdzieś pięcioletniego Tomeczka. Na której to linii? Nie pamiętam już, ale wysiadamy z wozu motorowego, a taki mógł być na obu liniach – z tym, że na linii Nr 2 zawsze bez przyczepy, bo ponoć by jej tam nie uciągnął!

To samo miejsce w innym czasie.

Rodzaj: Zdjęcie Użytkownik: KLK Dodano: 2015-06-10
Rok wydania pocztówki (zrobienia zdjęcia): 2015
Kto wie – czy to nawet nie ten sam wóz motorowy, co na zdjęciu archiwalnym? Staraniem garstki szlachetnych Pasjonatów (!) założono Towarzystwo Miłośników Bielskich Tramwajów, którzy uratowali kilka egzemplarzy przed rozprzedaniem do miast o małym rozstawie szyn tramwajowych, takim jaki kiedyś mieliśmy w Bielsku… Ten „nowoczesny” wóz ustawiono jako eksponat użytkowy „BISTRO – TRAMWAJ” na skrzyżowaniu ulic obok „Bogmaru”, z tabliczką "Ostatni dzień jazdy - 30 kwietnia 1971 r." za szybą. Pozostałe wozy – dużo starsze, po odrestaurowaniu wystawione mają zostać w stałej ekspozycji muzealnej na skwerze Placu Żwirki i Wigury opodal Muzeum Techniki, powstał tam już nawet stosowny mural tramwajowy; obyśmy tylko szczęśliwie dożyli także momentu wystawienia starych bielskich tramwajów w oryginale!
bladzmiana

Komentarze

Wagon
Data: 2015-06-10 Autor: Paweł
Niestety wagon stojący koło "Bogmaru" nigdy nie jeździł w Bielsku-Białej. Pochodzi z Poznania.
"Wagon"
Data: 2015-06-11 Autor: KLK
Dziękuję za sprostowanie! Przysiągłbym, że takim samym lub niewiele różniącym się wozem - też jeździłem po Bielsku, no i że po 1971 roku zostały wyprzedane; może też do Poznania? Pozdrawiam - KLK
Wagony
Data: 2015-06-11 Autor: Andrzej001
Wagony z Bielska trafiły do Łodzi. Tam był (i jest) ten sam rozstaw szyn - 1000 mm. Poznań ma tory "normalne" (1435 mm). Wieść głosi, że w zamian za tramwaje przekazane Łodzi, ta odwzajemniła się dostawą podobnej liczby autobusów Ikarus. Ale miasta, a tym bardziej ich przedsiębiorstwa komunalne, raczej nie miały wówczas aż takiej swobody. Decyzje chyba zapadły w stolicy, choć być może po łaskawym wysłuchaniu propozycji towarzyszy z terenu...
To z pewnością linia nr 1
Data: 2015-06-11 Autor: mors1
Na sto procent :) Za oknami z tyłu widać gąszcz drzew. Nie było takiego widoku na linii nr 2. Na bank - Cygański Las.
Wagon
Data: 2015-06-11 Autor: Paweł
Różne mutacje "eNek" jeździły w całym kraju. Większość, jeśli nie wszystkie wagony z Bielska-Białej trafiły do Łodzi. W zamian do nas przyjechały łódzkie Ikarusy.
Tak!! Pawe. Masz rację.ł
Data: 2015-06-11 Autor: mors1
Zapodaję zagadkę niniejszym :) Koło mojego domu powstała pierwsza zajezdnia autobusowa po likwidacji tramwajów. Tam zobaczyłem pierwsze Ikarusy. Więc zapytowywuję:gdzie mieszkałem? :)
"Wagony"
Data: 2015-06-12 Autor: KLK
Dziękuję Szanownym Pasjonatom "Beskidii" za liczny odzew - zwłaszcza zaś za uzupełnienia i sprostowania! Istotnie, W Bielsku mieliśmy jeden ze standardowych rozstawów szyn - 1000 mm, drugim standardem był rozstaw 1435 mm - tak jak podał "Andrzej001". Na wszelki wypadek sprawdziłem rozstaw szyn na "BISTRO-TRAMWAJ" - co prawda zwyczajną stalową taśmą mierniczą, bez oprzyrządowania pomiarowego, no i wyszło mi ... 1500 mm! Te 65 mm różnicy niby nic wielkiego, ale ten tramwaj bez zmiany rozstawu kół w Poznaniu nie najeździłby się! Poza wszystkim - ten wóz w Bielsku: nie wiem nawet, czy był motorowym, na dachu brak pantografu, wewnątrz pulpitu sterowniczego - pozostała tylko korba hamulca ręcznego, ale przyczepy przecież też je miały... Temat - dla mnie hermetyczny, pozostawiam specjalistom od tramwajów, jak wiemy - niesamowitym Pasjonatom! Serdecznie pozdrawiam wszystkich Autorów - KLK
Wagony, a raczej tory
Data: 2015-06-13 Autor: Andrzej001
Wielce Szanowny KLK! Tzw. torność mierzy się pomiędzy wewnętrznymi powierzchniami główek szyn. Norma UE przewiduje nawet, aby pomiar był dokonywany 14 mm poniżej płaszczyzny jezdnej (to chyba ta sama norma, która mówi, że marchew jest owocem, a banany maja być proste...). Co ciekawe, przy rozstawie 1435 mm odległość pomiędzy osiami szyn wynosi dokładnie 1500 mm. Ale nie sadzę, by przy ustawianiu tramwaju-kawiarni zachowano taka dokładność, to najpewniej przypadek. Pozdrawiam serdecznie i czekam na Twoje kolejne wspaniałe publikacje na Beskidii!
Mors1
Data: 2017-01-21 Autor: nie zarejestrowany ~Andrew
Na Batorego mieszkales.

Dodaj swój komentarz :

Temat:
Autor:
e-mail:
Wiadomość:
Tramwaj bielski linii Nr 1 lub Nr 2 stare pocztówki bielsko, stare zdjęcia bielsko, archiwalne zdjęcia bielsko, pocztówki bielsko, archiwalne filmy bielsko, historia bielsko, podróż w czasie, wehikuł czasu, zdjęcia z Beskidów, historia Bielska, angielski bielsko, szkoły językowe bielsko
Czas generowania strony: 0.051 s