Jesteś w > Podróż w czasie > Aleksandrowice XV, Lotnisko; status quo ante i post ante
Aleksandrowice XV, Lotnisko; status quo ante i post anteRodzaj: Zdjęcie, Autor: KLK, Dodano: 2016-05-14 19:41:47 Rok zrobienia zdjęcia: 1957 Kategoria: Aleksandrowice, Lotnictwo, Portrety mieszkańców, Kolejne zdjęcie nie pozostawia już wątpliwości – gdzie jesteśmy: szybowiec, który okazał się być nie IS–B „Komarem", lecz SZD-10 "Czaplą" (wielkie dzięki Wojtku za to sprostowanie!), chwilę po przyziemieniu na trawiastej płycie lotniska i grupka szybowców oczekających na hol niedaleko wielkiego hangaru, budynek portu lotniczego z charakterystyczn wieżyczką, budynek szkoły lotniczej – wszystkie zachowane w dobrym stanie od chwili otwarcia Lotniska w dn. 31.05.1936 roku, mówią same za siebie. A grupka osób siedzących na lewym skraju zdjęcia, to zapewne adepci szybownictwa czekający na swoją kolejkę lotu, który nastąpi po podczepieniu szybowca linką holowniczą do samolotu holującego – nosem w kierunku wiatru, czyli na zachód! To interesujący widok – uważa zapewne Alfred, który dopiero co uwolnił się od służby wojskowej, której następstwa – oraz skutki kilkuletniego „nakazu pracy” w zkładach chemicznych (czytaj: wyrobu materiałów wybuchowych!) wyraźnie są widoczne na jego figurze i obliczu… To ostatnie już chwile wytchnienia przed podjęciem pracy w Instytucie Zootechniki PAN w Grodźcu – najlepszego okresu swojego życia: organizacja i prowadzenie Laboratorium Chemicznego, a później Pracowni Izotopowej, poślubienie Haliny i syn Maciek, zaoczne studia rolnicze w Krakowie, owocna współpraca z instytucjami holenderskimi, własne opatentowane rozwiązania! Dopiero stan wojenny wygnał go – i jego rodzinę, z Ojczyzny… To samo miejsce w innym czasie.Rodzaj: Zdjęcie Użytkownik: KLK Dodano: 2016-05-13 Rok wydania pocztówki (zrobienia zdjęcia): 2016 Dalszy ciąg idylli ze zdjęcia poprzedniego, tyle że przesuniętej w kierunku zachodnim, widzimy więc zachowane nadal w nienagannym stanie budynki lotniskowe z 1936 roku, poza kryjącym się teraz za wybujałym drzewostanem budynkiem szkolnym; przybył natomiast lekki hangar po zachodniej stronie wielkiego hangaru przedwojennego, zbudowany dla potrzeb Zakładów Szybowcowych, następcy Szybowcowego Zakładu Doświadczalnego SZD. A co się tam dzieje na dzień dzisiejszy? Po wielu przekształceniach i perypetiach, schedę przejęło wreszcie w 1975 roku PZL Bielsko (czy tak jakoś!), które ostatecznie w 1999 roku ogłosiło upadłość i majątek oraz prawa nabyła niemiecka Allstar Leasing Sp. z o.o., która wydzierżawiła je firmom Allstar PZL Glieder i Solaria Aviation, prowadzącymi tam nadal produkcję lotniczą. Uff – nareszcie jakaś „dobra zmiana”!
Dodaj swój komentarz : |
Kategorie Bielsko-Biała ArchitekturaBielski SyjonFabryki i FirmyGóry w mieścieHoteleInneKlimczokKomunikacjaKoszaryKościołyLitografieLotnictwoMilitariaMostyNad wodąOsiedlaPanorama miastaPlacePoczta GłównaPomniki i rzeźbyPortrety mieszkańcówRatuszRynekSportStefanka - Kozia GóraSynagogiSzkołySzyndzielniaTeatr MiejskiUlicówkaWolny czasWspomnienie PRL-uWysadzony tunelWysoki TrotuarWzgórzeZamek SułkowskichZdarzeniaZ archiwum XBielsko-Biała dzielnica: AleksandrowiceCygański Las i okoliceHałcnówKamienicaKomorowiceLeszczynyLipnikMikuszowice Kr.Stare BielskoStraconkaWapienicaAndrychówBystraCieszynCzaniecCzechowice - DziedziceGrodziecIłownicaInna miejscowośćIstebnaJasienicaJaworzeKętyKobierniceKozyLigotaŁodygowiceMazańcowiceMiędzybrodzieMiędzyrzeczeOświęcimPisarzowicePorąbkaRudzicaSchroniska GórskieSkoczówSzczyrkUjsołyUstrońWilamowiceWilkowice KościółMagurkaUzdrowiskoWisłaZawojaZwardońŻywiecPowiadom mnie o nowościach: Statystyka
|