Słowo (np. pizza):
Miasto:

Jesteś w > Podróż w czasie > Lokomotywa

Lokomotywa

Rodzaj: Zdjęcie, Autor: szalik251, Dodano: 2013-03-04 23:47:49
Rok zrobienia zdjęcia: 1920-1929
Kategoria: Komunikacja,
Lokomotywa na dworcu w Bielsku. Na parowozie znajduje się oznaczenie 308.09
Osoby na zdjęciu:
Pierwszy od prawej, na dole: Jan Piskorz
(Fotografia ze zbiorów rodzinnych)
 
bladzmiana

Komentarze

pamiątka
Data: 2011-02-10 Autor: nie zarejestrowany ~mariola
wspaniała pamiątka rodzinna
Parowóz
Data: 2011-02-10 Autor: Jack
Motto: "Ci wspaniali faceci na swych wspaniałych maszynach". Poaustriacki parowóz pospieszny: seria Pf12. Pierwszy na świecie parowóz z takim układem osi był budowany (57 sztuk) w latach 1895-1908 jako typ 308. Miał duży kocioł na parę nasyconą, o powierzchni ogrzewalnej 153 m2, wysunięty do przodu aż poza osie toczne w celu utrzymania granicznego nacisku osiowego. Dobre prowadzenie parowozu przez wózek toczny pozwalało na praktyczne osiąganie prędkości 125 km/h. Po I wojnie światowej PKP eksploatowały 19 parowozów tego typu. Liczba cylindrów-2, nadciśnienie w kotle-12at, średnica kół napędowych-1960mm, kół tocznych-970mm, siła pociągowa-5 500kG, masa służbowa parowozu i tendra-91,2t, długość całkowita parowozu i tendra 16 998mm. Pozdrowienia z Beskidu Wyspowego.
Za parowozem kładka dla pieszych
Data: 2011-06-19 Autor: sadlonbielsko
Byłem przy jej demontażu (chyba 1978), miała przytwierdzoną znamionową tabliczkę żeliwną datowaną, chyba tak pomiędzy 1910-1920 rokiem już nie pamiętam.
Pochodzenie serii Pf12
Data: 2020-07-25 Autor: nie zarejestrowany ~Dani
Dla ścisłości mała poprawka do opisu tej serii parowozu: Parowóz ten nie byl budowany jako typ 308 tylko jako typ 'Atlantik' dla KFNB (Kolej Północna Cesarza Ferdynanda), parowozy tego typu zostały tam ozn. jako seria IId. Prędkość maksymalna wynosiła 100km/h, a nie 125km/h. Upaństwowienie oraz przejęcie tej koleji przez KkStB nastapiło w 1909r. i dopiero wówczas w/g norm KkStB serię IId oznakowano jako serie 308. Z racji tego, że na zdjęciu obsługa nie posiada ani mundurów, ani nawet czapek kolejarzy austryjackich czy polskich, można przyjąć, że jest to moment przejęcia tej lokomotywy od KkStB na stan lokomotyw polskich (PKP) lub krótko po tym fakcie. Dopiero w latach 1925/26 lokomotywy pozostałe na stanie PKP otrzymały nowe polskie ozn. serii Pf12. PKP nigdy nie posiadała 19 sztuk tej austryjackiej serii 308 gdyż w całości po I w.ś. Polska przejeła tylko 11 szt. lokomotyw tej serii z czego dwie tj.308.10 i 308.29 musiała w 1920r. zwrucić nowo powstałej koleji austryjackiej ÖStB. Pozostałe 9 szt. wspólnie z 10 -cioma parowozami serii '36' koleji Warszawsko - Wiedeńskiej oznakowano wspólnie jako seria Pf12. (Parowozy DŻWW serii '36' były budowane od 1898 roku na bazie konstrukcji KFNB IId z paroma rożnicami konstrukcyjnymi wymaganymi przez normy DŻWW) Historia przedstawionej na zdjęciu lokomotywy w skrócie: zbudowana w Wiener-Neustadt Lokomotivfabrik w Wiedniu pod Nr.fab.3876 / 1896r. → KFNB IId 233 → 1909r. KkStB 308.09 → 1918/1919 PKP 308.09 → 1925/1926 PKP Pf12-1* (* inne źródła podają jako Pf12-11)

Dodaj swój komentarz :

Temat:
Autor:
e-mail:
Wiadomość:
Bielsko, Lokomotywa w Bielsku, Dworzec Bielsko, Parowóz, Kładka stare pocztówki bielsko, stare zdjęcia bielsko, archiwalne zdjęcia bielsko, pocztówki bielsko, archiwalne filmy bielsko, historia bielsko, podróż w czasie, wehikuł czasu, zdjęcia z Beskidów, historia Bielska, angielski bielsko, szkoły językowe bielsko
Czas generowania strony: 0.05 s